Proč nejsem na Facebooku

Kategorie: ICT
Zveřejněno 9. 8. 2013 15:37

Facebook je fenomén doby. Nebo si dosaďte jinou podobnou sociální síť (FB je ovšem zatím dominantní). Věřím, že (jako všechno) mají sociální sítě i své dobré stránky a dokáží posloužit i dobré věci. Myslím, že to ale není důvod se nezamýšlet i nad druhou stranou mince.

Tato úvaha není o "odlidšťování" lidské komunikace nebo podobně nazývaných tvářích moderních forem komunikace. Spojování lidí, kteří by se ani fyzicky v dohledné době potkat nemohli - to je obrovské plus moderních forem komunikace. U lidí, kteří by se mohli fyzicky potkat - venku na procházce, na hřišti, u piva v hospodě,... atd. a přitom spolu radši budou tlachat na FB, postovat kdeco a pak si to "lajkovat" - to je už na pováženou. Ale jak už bylo zmíněno, o tom tato úvaha není. Tato úvaha je o lidské svobodě a soukromí. Dvě slova, často skloňovaná a vyzdvihovaná. Ale jak to s nimi ve skutečnosti je?

Máme zákon na ochranu osobních dat, všude podepisujeme prodlášení o povolení té či oné instituci nakládat s našimi daty. Nebudu zde posuzovat, nakolik je praxe spojená s tímto zákonem účinná v ochraně našeho soukromí. Jednak nejsem právník a ani nevidím do všech mechanismů okolo tohoto zákona. Za druhé si myslím, že ať je to tak či onak, je to stejně jedno.

K tomuto škarohlídskému pohledu mě vede pozorování "provozu" na sociálních sítích. Navíc jakožto učitel informatiky vidím nastupující generaci "přímo v akci" od samotného počátku facebookové dráhy až po práh dospělosti (maturanti na gymnáziu).

Abych to zkrátil - nastupuje nám generace, která na sebe vyklopí všechno a pojem soukromí považuje až za divné slovo. Lze i vysledovat rozdíl mezi současnými maturanty, které rozmach FB zastihl později a dětmi, které sociální sítě poznamenaly od samého počátku. Mimochodem: 5. ročník ZŠ je na FB jako doma. Podmínky pro používání FB stanoví minimální věk na 13 let. Mimochodem - četl tyto podmínky vůbec někdo z uživatelů FB? Jak bude FB nakládat s obsahem, který na něj uživatel umístí? Co musíte, smíte či nesmíte? Na co má právo uživatel a na co FB?

Kdo se zamýšlí nad tím, proč je vlastně FB zdarma? Všechno má nějakou cenu a věci či služby zdarma ve skutečnosti neexistují, jen se tak tváří. FB je komerční subjekt a ne nějaká charita. Pokud člověk využívá služby komerčního subjektu a naplatí za ně, není ve skutečnosti zákazníkem, ale zbožím. Ne že by to bylo nutně něco hanlivého, jen je dobré na to nezapomínat a mít stále na zřeteli, že je vždy "něco za něco".

Informace o jednotlivcích mají samy o sobě svou cenu, ale ještě větší cenu mají souvislosti mezi informacemi nebo osobami navzájem (s kým se znám, kam s kým chodím, co preferuju za zboží a služby, apod.). Uživatelé zveřejňují obrovské množství informací o sobě a svých blízkých a vůbec neuvažují kdo tyto informace může použít a k čemu.

První znepokojivé náznaky se již začínají objevovat a jako obvykle jde o tzv. salámovou metodu.

Pojem "salámová metoda" je podobenství: Tak jako lze po tenkých kolečkách postupně okrájet celou šišku salámu a než si to uvědomíme, je salám fuč, tak lze po malých kouskách okrájet lidskou svobodu a soukromí.

Malé kousky se buď konkrétního člověka netýkají (protentokrát!) a tudíž mu je to jedno a nebo se ho i týkají, ale zásah je tak malý (kolečko salámu je tenké), že nad tím z pohodlnosti mávne rukou. Až se bude příště krájet další kolečko salámu, na předchozí už si nevzpomene.

Příklad z USA (vím, není to ČR, ale bude to patrně jen otázkou času):
Praktiky amerického berního úřadu
Nebudu zde rozvíjet polemiky o nemorálnosti či nelegálnosti pokusů o krácení daní, jde o exeplární ukázku, jak se ten, kdo potřebuje (v tomto případě státní moc) se dokáže dopídit pro něj užitečných informací. Tyto informace jdou pak proti člověku, který je dobrovolně, až s nadšením o sobě zveřejnil. Nezbývá než říct: Dobře mu tak.

Tak jednoduché to ale není. Za jednu z největších "leváren" považuju tagování fotografií, tzn. označování osob jménem na fotografiích vylepených na FB. Takto může být uveden proti své vůli do nežádoucích souvislostí jak kterýkoliv člověk, který je na FB, ale i člověk, který na FB není.

K čemu bude někomu dobré mít jméno od nějaké fotografie, když dotyčný člověk třeba nemá ani profil na FB. Odpověď zní: bezpečnostní kamery v budovách, na ulicích a silnicích + technologie rozpoznávání obličeje + propojení všeho do jedné sítě. Není to sice aktuální, ale je to jenom otázkou času.

Zde je článek, kde si autor dal tu práci a shromáždil množství informací.

Další článek ze serveru Root.cz.